torsdag 22 juli 2010


Hårfärg kan ge allvarliga allergier




Nu slår forskarna larm!!!

– Färga inte håret, säger Carola Lidén, en av dem som har lett studien.

I studien har forskare på Karolinska Institutet, KI, undersökt 122 färgningsprodukter. I 120 av dessa hittades ämnen som kan leda till så kallad kontakallerigi.

– Man kan få rodnad, svullnad, blåsor, fjällning. Flera personer har blivit sjuka så pass sjuka att de har blivit tvungna att uppsöka sjukhus efteråt, säger Carola Lidén, på KI till Sveriges Radio P3 Nyheter.

Utvecklar man kontaktallergi på grund av hårfärg får man leva med det resten av livet. Och det kan även leda till att man utvecklar allergier för ämnen som sitter i kläder.

"Inte rimligt"
– Det är inte rimligt att det ska vara så. Det enklaste att säga, men det svåraste för den som vill färga håret är: färga inte håret, säger Carola Lidén till SR.

EU beslutade nyligen att alla hårfärgningsprodukter med allergiframkallande ämnena ska märkas med en varningstriangel.

EU-kommissionen utreder nu om man ska förbjuda produkterna helt. Men det kan ta lång tid innan ett beslut fattas och forskarna kräver nu att produkterna förbjuds på en gång.

"Riskfritt"
Peter Jansson på branschföreningen Kemisk-tekniska leverantörsförbundet, KTF, tror inte att lösningen är ett förbud.

– Det gäller att hitta en teknik som fungerar lika bra som den vi har i dag, och som i bästa fall kan vara riskfri, säger han till SR.

Han säger att hårfärgningsprodukterna är säkra så länge man följer bruksanvisningen.


Lite nu och då så ser man i tidningar att det är farligt att färga håret. Det är kemikalierna i färgen som ska vara bovarna. Visst man blir rädd när man läser varningar i tidningen men jag har vetat att det finns ämnen som är farliga , men om det skulle vara så farligt som det låter så skulle ju "duktiga" Sverige förbjudit sån färg. Jag fortsätter att färga mitt hår och om jag skulle känna något under tiden jag färgar eller jag skulle märka att något skulle vara fel, så sjöljer jag ur snabbt. Sedan i mitt fall så färgar jag håret nån eller några gånger per år. Vad säger ni?
Sedan nästa fråga är ju då, är det mindre farligt att färga på salong än hemma med kända märken? För min del så kliar det mycket mera när jag fägar på salong än hemma...vet ej varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar