onsdag 31 juli 2013

Får man klaga ?

Hej mina läsare.

Idag är det 31 juli och sommarmånaderna har nästan tagit slut. Vi fick ju en rätt bra start på sommaren, som sedan blev rätt sval till i förra veckan när vi fick sommarkänslorna tillbaka. Nu håller jag tummarna att det ska bli några soliga dagar till innan det blir höst.





Jag fick ett samtal i måndags från försäkringskassan och den kvinnan sa att jag kanske inte kommer att få graviditetspeng baserat på 100% s sjukpenninggrund.Utan 80% av 89,4 %. Anledningen är att jag jobbade mindre innan jag blev gravid och för att få högsta sgi så ska man jobba minst 6 mån 100%. Jag började jobba 100% den 1a Mars och jag fick havandeskapspeng från 5/8.

Jag fick brevet idag,  försäkringskassan anser att jag bara har jobbat 5 mån och därför inte får högsta ersättningen. KUL, NOT!!!!Jag gick ju upp i tid för att jag skulle få högsta ersättningen. För mig är 1/3-1/8 6 månader men de tycker att man ska ha jobbat hela Augusti med. Det här innebär att jag kommer att få mycket mindre pengar i månaden än vad jag räknat med.

Hur ska man lösa det då??? Jo då kom min svägerska på en lösning som kanske skulle kunna gå om försäkringskassan går med på det.
Jag kan absolut inte gå tillbaka till jobbet , det är inte fysiskt möjligt. Men om jag tar semester hela Augusti så räknas det som om man jobbat och då har jag ju kommit upp i 6 månader och då får jag ju högsta ersättningen.
Nu väntar jag på att handläggaren ska ringa mig i morgon eller fredag....hoppas hoppas...!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar